04:45

Jak to się zaczęło i zasady Lean na co dzień

Myśląc o tym gdzie jestem teraz i mając znaleźć taki moment kiedy czułam, że minimalizm był moją potrzebą, przypominam sobie siebie mniej więcej w wieku 7-8 lat. Pamiętam, że lubiłam porządkować - wyrzucając wszystkie rzeczy z biurka czy szafy na środek pokoju i sortować je, grupować, układać wg jakiś reguł z powrotem na miejsca. Niestety zawsze z upływem czasu w biurku nie mogłam znaleźć cyrkla czy ekierki a skarpetka nie miała pary. I tak w kółko.

Na studiach po raz pierwszy zetknęłam się z pojęciem szczupłego zarządzania produkcją- Leanu. Ot temat, wydaje się na pierwszy rzut oka, kompletnie nie związany z tym o czym jest (będzie) ten blog. O Leanie powstało tysiące publikacji, wersji, interpretacji i stosowany jest w wielu sektorach. 
W ogromnym skrócie Lean to filozofia w której ciągle optymalizujemy, zwiększamy efektywność, eliminujemy straty i dążymy do ciągłego doskonalenia. Swymi korzeniami tkwi w Japonii (jakże by inaczej) i najczęściej omawiana jest przy produkcji. Zachwycona ideologią, poznane zasady Lean postanowiłam spróbować przełożyć na życie prywatne i zawodowe. Muszę zaznaczyć, że podeszłam do tematu na poziomie bardzo dużego uogólnienia. Nie jak do narzędzia. I każde z zasad opracowałam do własnych potrzeb:

1. Praca zespołowa
2. Komunikacja
3. Efektywne wykorzystanie zasobów i eliminowanie marnotrawstwa (strat)
4.Ciągłe doskonalenie

Opis i rozwinięcie poszczególnych punktów będą osobnymi postami ze względu na obszerność treści i konieczność analizy. W wielu sytuacjach - moje rozwiązania nie są najlepsze, może ktoś się nie będzie zgadzał, a może będzie lepszy pomysł?

Teraz stojąc już z perspektywy czasu, widzę etapy jakie przechodziłam. Dzięki wprowadzeniu zasad Leanu osiągnęłam jakiś zadowalający poziom zorganizowania, metod działania, funkcjonowania, tak by oszczędzać czas i zwiększać efektywność pracy. Minimalizm otworzył oczy na to co jest ważne, mniej ważne i zbędne. Nauczyłam się panować nad zachciankami, chcieć mniej, być więcej. Te dwa ideologiczne filary zaczęły się uzupełniać. 

Polecam: króciutka książka, napisana w bardzo przejrzysty sposób, dla osób chcących poznać co to jest Lean - "TO JEST LEAN Rozwiązując paradoks efektywności"  Niklas Modig & Par Ahlstrom.





1 komentarz:

  1. No proszę, z japońskich fabryk motoryzacyjnych, do sposobu na życie codzienne :) Lean to jednak potęga i warto zgłębić to zagadnienie. Książka fantastyczna i faktycznie przystępnie napisana. Polecam!

    Lean Institute Polska

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2016 PoProstuMniej , Blogger